24. januar - 31. januar 2025

Aktuelt

Samiske rytmer -podcasten er lagt ut!

Gikk du glipp av livepod og minikonsert med Jakop Janssønn under årets festival? Frykt ikke - nå er podcasten tilgjengelig for alle!

DSCF8823

Jakop Janssønn er trommeslager, komponist og produsent, og har jobbet for og med en rekke samiske artister og joikere. Etter hvert har han undret seg over hvor hans egen måte å forstå rytmikk kommer fra, i møte med joik. Han har også som lytter undret seg over hvorfor noen bandkonstellasjoner fungerer bedre enn andre i møte med joik. Kan man tufte sitt trommespill på noe mer enn sin egen opplevelse av samisk musikk? Finnes det skjulte rytmer, rytmekonsepter eller en trommetradisjon i samisk kultur som ennå ikke er belyst, beskrevet eller tatt fram i lyset? Og kan man ved søken finne en samspills-tradisjon i møte med joiken? I podcastserien Samiske Rytmer prøver Jakop å finne svar på disse spørsmålene ved å intervjue mennesker med kompetanse, innsikt og erfaring innenfor samisk kultur. Under årets Nordlysfestival tok han en prat med musiker Lávre Johan Eira og musikkforsker Ola Graff.

Podcasten kan du høre her

Helena Andersen, elev ved media og kommunikasjon på Ishavsbyen videregående skole, intervjuet Jakop og Lávre i forbindelse med arrangementet Livepod og minikonsert som stod på årets festivalprogram. Her kan du lese intervjuet.

Det er helt utrolig flott hvor i vinden den samiske kulturen er, det hadde jeg egentlig ikke sett for meg i det hele tatt.

– Jakop Janssønn

Hva slags musiker er egentlig Jakop?

Podkasten Samiske Rytmer en del av doktorgraden til Jakop. Han er utdannet innafor jazz, men har gått fordypet seg i samisk musikk og skriver altså nå en doktoravhandling om samisk musikk og samiske rytmer. Hans vei til samisk musikk var ikke forutbestemt, selv om han alltid har hatt den samiske musikken rundt seg.

- Jeg har alltids vært eksponert for det samiske, men jeg har egentlig ikke tenk så mye på å jobbe med det før i voksen alder, sier Jakop.

Når han etter hvert dykket ned i den samiske musikken ble det «noe som føltes mer enn bare musikk».

Det ble noe som føltes veldig meningsfullt, som hadde med overlevelse av det samisk og en åpenbaring om hvor sårbar kultur er, og hvor stor etterspørselen faktisk er. Bare for å sette det i perspektiv sier han:

- Jeg og datteren min «runda» alt for barn på NRK Sápmi på en uke, mens for norske barn fins det neste uendelig med innhold.

Nå opplever Jakop at det hadde vært rart å ikke holde på med det samiske. Han forteller at det er vanskelig å forklare, men det handler om å bli en del av det samiske samfunnet.

Enda dypere

Etter hvert som Jakop dykket dypere ned i den samiske musikken, merket han at når folk spilte til joik var det ofte joiken som måtte tilpasse seg. Musikken ble ikke til på joikens premisser. Som instrumentalist spurte han seg:

- Hvordan kan man genuint spille rytmisk til joik?

I sin doktorgrad går han tilbake til den samiske tradisjonen i håp om å gjøre joiken til hovedkomponenten i musikken, ikke et bi-element.

- Ligger det noe skjult i samisk kultur som vi kan lære av for å spille rytmisk til joiken? Kan forståelsen av den samiske trommen gi noe svar på hvordan man spiller til og med joiken?

Gjennom sitt arbeid med joiken og samisk musikk har han sett både friheten og strukturen som finnes der.

- Det er en del frihet i joiken samtidig som den er stram, du kødde lissom ikke med joiken.

Lávre Johan Eira er enig:

- Joiken er egentlig veldig stram. Det er ikke noe spøk, men samtidig er det mye rom for frihet i de strenge rammene.

Jakop håper at hans arbeid kan få flere musikere til å respektere joiken på lik linje med andre musikkformer.

- Jeg ønsker at man spesielt som instrumentalist skal ha respekt for dybden, kvaliteten og strukturen i joik, på lik linje med respekten vi har overfor for eksempel jazz.

DSCF8827

Foto: Helena Andersen

Hva gjør egentlig joiken så viktig?

Nesten før jeg får stilt ferdig spørsmålet skyter Lávre inn:

- Det er jo den eldste musikktradisjonen i Europa.

Etter en kort pause fortsetter han:

- Den[joiken] sier kanskje mye om samisk virkelighetsoppfatning og mye om tilhørighet og identitet.

Jakop sier at han selv nå prøver å lære seg joik er fordi den er helt nødvendig for å komme under huden og forstå samisk musikk bedre. Joiken er som de begge sier noe som er veldig intimt og noe som føles litt mere ekte enn sang. Jakop oppfordrer også andre til å lytte til joik og samisk musikk enda mer, for å forstå mer om det samiske.

Hva slag podkast er egentlig dette?

Da Jakop begynte sitt arbeid merket han at han manglet kilder. Han begynte derfor snakke med folk med kunnskap og forsto fort mye mer, og fikk et dypere lag av forståelse. Da fikk han en «a-ha opplevelse»

- Shit det her er ikke bare jeg som kan ha godt av det her. Det er mange som kunne hatt glede av å forstå tanken bak, hvordan noen tenker, hvordan noen bruker joik …

Gjennom podkasten ønsker han å dele litt av dybden og kompleksiteten som ligger bak samisk musikk, samtidig som han vil vise at samisk musikk er mer omfangsrik enn det vi er klar over. Han håper at med denne podkasten kan han gi noe tilbake, og at podcasten tilbyr noe alle og enhver kan ha glede og interesse av.

Dagens forhold til samisk kultur.

I dag ser Jakop og Lávre veldig positivt på hvordan den samiske kulturen står, og Jakop sier.

- Det er helt utrolig flott hvor i vinden den samiske kulturen er, det hadde jeg egentlig ikke sett for meg i det hele tatt.

Men bildet er ikke så rosenrødt.

- Hver gang det er en debatt som samisk kultur i det offentlige rom virker det på meg som om vi må stenge kommentarfeltet fordi det bare spyr ut av drit.

Dessverre tror ikke Janssønn at det er så mye man kan gjøre med det, men han håper denne livpoden kan være et «safe space», der alle meninger kan komme frem uten å bli slukt av sinne.

- Det skal være en plass hvor du kan komme med spørsmål du brenner inne med, eller komme med noen sterke meninger, og det må være lov.

Framtiden

Med dette bakteppet kan man som Jakop sier lett bli redd for at positiviteten rundt det samiske bare er en døgnflue, en midlertidig trend. Men der skyter Lávre inn:

- Det blir sikkert skinnsykt! Det kommer til å skje så mye ting.

Og fortsetter med:

- Jeg tror det er mye som har lugget og kokt lenge, i flere tiår egentlig, og nå holder det på å nærme seg. Det føles litt sånn.

Jakop sier seg enig, og legger til at han skal lage en egen episode om akkurat det. En episode dedikert til fremtiden til samisk musikk, og kunne drømme litt med kule personer til stede. Han fortsetter på det positive og trekker paralleller til liberaliseringa og aksepten av LHBT+ personer og mimrer:

- Da jeg vokste opp og gikk på videregående for 20 år siden var homofili fortsatt tabu, det var ingen som var synlig homofile for eksempel. Mens nå i januar, da jeg spilte rundt på ungdomskoler gjennom Den kulturelle skolesekken, var det på hver eneste skole flere guttepar som holdt hender, og kyssa og klemma. Jeg blei så glad og rørt og tenkte «Shit, sånn var det aldri i min tid». Ting skjer, og vi går fremover. Når det blir sosial aksept, blir man på en måte tvunget til å godta det til det bedre. Jeg tror det samme vil skje med samisk kultur, og andre minoriteter og urfolks kulturer.


Her kan du høre podcasten med Jakop Janssønn i samtale med Lávre Johan Eira og Ola Graff. Podcasten ble tatt opp med publikum på Bakrommet, Amtmandens, under Nordlysfestivalen, søndag 29. januar 2023.

Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies). Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette.
Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

Lukk