24. januar - 1. februar 2025

Program

Ensemble Ernst og Lars Lien

I snart 20 år har saksofonisk Lars Lien ventet på denne urfremføringen. Nå skjer det endelig.

Ensemble Ernsts II FOTO Siri Hempel Lindøe

I 2004 bestilte saxofonist Lars Lien en saxofonkonsert av komponist John Persen. Verket fikk tittelen “BRUDD”, en tittel som gjenspeilet Persens forhold til norsk musikkliv som han følte seg sviktet av. John Persen hadde sin oppvekst i Porsanger i Finnmark og utdannet seg til lærer og agronom i Tromsø før ham flyttet til Oslo for å ta komponistutdanning. Operaen Under kors og krone (1985) er et bestillingsverk for Den Norske Opera & Ballett basert på det blodige Kautokeino-opprøret i 1852. John Persen brukte 7 år på å gjøre operaen ferdig, men verket har ennå ikke fått sin urframføring. Kanskje fikk Persen aldri den oppmerksomheten han fortjente som komponist?

Mange musikkinstitusjoner som i dag er nasjonale symboler kan spores tilbake til Persens utrettelige, og ofte ulønnede, arbeid i kulissene i Norsk musikkliv. Han var blant annet initiativtaker til opprettelsen av Norsk Musikkinformasjon og Ultima - Oslo Contemporary Music Festival. Også Norges Musikkhøgskole var han som studierepresentant med på opprettelsen av. På slutten av sitt liv brøt komponisten med mange av sine gamle medarbeidere og venner. Dette gjorde at det ble vanskelig å få fremført verket «BRUDD», og verket har ligget urørt i snart 20 år. Nordlysfestivalen er stolt over å få invitere til en etterlengtet urfremføring av Persens verk, fremført av Ensemble Ernst og solist Lars Lien.

«BRUDD» er et av flere verk som står på repertoaret når Ensemble Ernst gjester festivalen. Vi får blant annet også en urfremføring av verket "Badjel for Sinfonietta" av den unge samiske komponisten Andreas Gundersen. "Badjel" betyr "over", og tittelen er en referanse til Jon Persens orkesterverk "Over kors og krone".

Ensemble Ernst har spesialisert seg på musikk fra vår nære samtid, og bak musikernes engasjement for å spille musikken ligger et sterkt ønske om kommunikasjon til et bredere sammensatt publikum.

På scenen: Lars Lien, Hilde Blix, Ensemble Ernst under ledelse av Thomas Rimul, Tromsø akademisk kvinnekor under ledelse av Alejandro Gabriel Pance

Om Ensemble Ernst:
Ensemble Ernst ble startet i 1996 med utgangspunkt i samtidsensemblet ved Norges Musikkhøgskole. Thomas Rimul har vært dirigent fra starten av og de aller fleste musikerne har vært med siden det hele begynte. Ensemblet har spesialisert seg på musikk fra vår nære samtid, med særlig vekt på komponister som Beat Furrer, Salvatore Sciarrino, Jonathan Harvey og Iannis Xenakis, samt bestillingsverk av norske komponister.

Ensemble Ernst har mottatt svært entusiastisk mottagelse og kritikker for sin deltagelse ved mange Ultima-festivaler, og har dessuten gjennomført flere vellykkede turneer i Norge, Norden og Tyskland. Ensemblet vant Fegerstens musikkpris i 2004 og prisen for årets utøver av Norsk komponistforening i 2011. Sammen med Christian Blom og hans datamaskinstyrte Al-Khowarizmis mekaniske orkester, vant de Spellemannprisen 2017 i klassen samtid for Christian Blom - Bring me that Horizon.

Foto av Ensemble Ernsts: Siri Hempel Lindøe

Dirigent Thomas Rimul:
Thomas Rimul avla sin diplomeksamen i direksjon ved Norges Musikkhøgskole i 1998.
Han er kunstnerisk leder for Ensemble Ernst, et av Nordens ledende samtidsensembler, sjefsdirigent for Arktisk Sinfonietta i Tromsø og etablert som en profilert fortolker av samtidsmusikk. Med disse, og andre orkestre og ensembler, har han urframført over hundre verker, og han ble i 2011 kåret til Årets utøver av Norsk komponistforening sammen med Ensemble Ernst.


Han har dirigert de fleste av de norske orkestrene og gjester jevnlig de profesjonelle korpsene og andre aktører i musikklivet, og har plateutgivelser med blant andre Ensemble Ernst, Bodø Sinfonietta og Kringkastingsorkesteret bak seg og mottok i 2018 Spellemannsprisen sammen med Ensemble Ernst. Han har undervist ved Norges Musikkhøgskole og avsluttet våren 2017 en toårig stipendiatstilling ved Universitetet i Stavanger.

Gjennom sitt engasjement i prosjektet «Transposisjon» har han flere ganger dirigert Vietnams nasjonale symfoniorkester og undervist vietnamesiske dirigenter.

Lars Lien

Solist Lars Lien. Foto: Marius Fiskum

Om Lars Lien:
Lars Lien er utdannet fra Norges Musikkhøgskole med Harald Bergersen som lærer. Han har vært aktiv med flere ensembler som Saxofon Concentus, Affinis Ensemble og Oslo Sinfonietta, og har vært solist med Oslo Filharmoniske Orkester, Oslo Sinfonietta, BiT-20, Arktisk Filharmoni etc. Han er grunnlegger av saxofonkvartetten NoXaS som snart er aktuell med en ny CD-innspilling i samarbeid med Nordic Voices og Berit Norbakken. To ganger er han valgt til årets musiker av norsk komponistforening, med Saxofon Concentus og Affinis Ensemble. Han har deltatt på en rekke CD-innspillinger med ulike kammerensembler som Saxofon Concentus, NoXaS saxofonkvartett, Affinis Ensemble, Asamisimasa, BiT-20 og Oslo Sinfonietta. Innspillingen «Phonetix» på LAWO Classics kom i 2016 der Lien utforsker saxofonens vokale egenskaper i samarbeid med Berit Norbakken og Siri Torjesen. Lars Lien og pianisten Sergej Osadchuk har akkurat lansert en ny CD, «Out of Step», på selskapet LAWO Classics innholdende hele 5 verk av norske komponister. Innspillingen har høstet glitrende anmeldelser i musikkpressen. I hele sin musikerkarriere har Lien samarbeidet med en lang rekke norske komponister i utviklingen av nye verk for saxofon i ulike konstellasjoner. Lars Lien er ansatt som førsteamanuensis ved Musikkonservatoriet i Tromsø og driver en ustrakt utøvervirksomhet i sin stilling.

Billetter

lørdag 28. januar

Kl. 18.00

Festsalen, Rødbanken

Kjøp billett

Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies). Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette.
Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

Lukk