Program 2023
Hva skjer hvis man tolker Schubert med utgangspunkt i at alt er lov? Sanger Frank Havrøy og pianist Gunnar Flagstad gjorde nettopp det. Resultatet ble et album kåret til en av de beste utgivelsene i 2021 av både Klassekampen, Morgenbladet og Aftenposten.
Havrøy og Flagstad fant hverandre gjennom en felles lidenskap for lieder. De siste årene har de dykket dypt ned i Schuberts sangsyklus Schwanengesang - et av komponistens mest kjente og ikoniske verk.
Vi møter Schubert med alt vi har, men sangene står seg like godt. Det er Schubert inni der, selv om vi trekker i sangene, bøyer dem, vrir dem og gir dem en ny drakt. For Schubert tåler det.
– frankågunnar
Sangene i «syklusen» Scwhanengesang er blant de mest sungne sangene i verden, og de står som fjorten mesterstykker, ladet med drama, kjærlighet, svik og humor. Og var det en ting som var vanlig på Schuberts tid, så var det å skulle lage egne, personlige tolkninger av dem. Liszt sine klavervariasjoner over Schubert-sanger som for eksempel Ständchen, er et mesterverk, og en æreshenvisning og kollegialt nikk til den døde mesteren. Spørsmålet er jo hvordan vi da har endt opp med å flytte sangene inn i flygelbuen, og sementere ikke bare notehøydene, rytmene og akkordene, men også hvordan og hvor sangene ble fremført.
Havrøy og Flagstad har lurt Schubert med seg ned i en østerriksk ølbule. Det er langt etter stengetid, men de sitter der enda og skråler av full hals.
– Ballade
Frank Havrøy og Gunnar Flagstad har tatt i bruk hele sin musikalske verktøykasse i rearrangeringen og tolkningen av Shuberts verk, utforsket hver idé og dratt musikken i ulike retninger. Fagtidsskriftet Ballade beskriver det som om de har lurt med seg Shubert ned i en østerriksk ølbule. Hva passer vel da bedre enn å invitere til Schwanengesang på byens beste pubscene?
Denne siden benytter seg av informasjonskapsler (cookies). Du kan fortsette å bruke siden som vanlig hvis du godtar dette.
Les mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.